Wat is een versnellingsbak

In de versnellingsbak zitten tandwielen deze zorgen voor een optimale trekkracht overbrenging op de wielen bij een bepaalde snelheid.
Deze zorgt er ook voor de je achteruit kunt rijden.
Een versnellingsbak is er dus om de overbrenging naar de aangedreven wielen te veranderen, zodat er bij een andere snelheid/toerental overgegaan kan worden naar eeen andere overbrenging.
Dit ziet er als volgt uit : een versnellingsbak bestaat voornamelijk uit vaste en beweegbare assen die in lagers lopen.
Daarop zitten meedraaiende tandwielen die dan weer via de schakelpook en eventueel schakel stangen geschakeld kunnen worden met hulp van schakel vorken.
Draaiende tandwielen kunnen niet zomaar met elkaar in verbinding worden gebracht.
Hier zijn syngromes ringen voor nodig , deze ringen zorgen ervoor dat de tandwielen synchroon lopen .

Verschillende soorten versnellingsbak

De verschillende soorten versnellingsbakken zijn

Handgeschakelde versnellingsbak:
Deze komt het meest voor, bij zowel voorwiel als achterwiel aangedreven auto's.
Deze bedien je volledig zelf.
Bij ongeveer 2000/2500 toeren per minuut ( omwentelingen van de motor ) schakel je deze over naar een hogere versnelling

Automatische versnellingsbak:
Dit is een versnellingsbak waarbij na het inschakelen van de versnelling niet meer met de hand word geschakeld.

Halfautomatische versnellingsbak:
Dit is een versnellingsbak die automatisch bediend kan worden, en je kan de versnelling met een halfautomaat zelf kiezen.

Ondanks dat er drie verschillende soorten versnellingsbakken zijn maken zij wel gebruik van dezelfde hoofdonderdelen, hulpas,hoofdas en een schakelmechanisme.

Problemen versnellingsbak

Lawaai en bijgeluiden in de versnellingsbak kan duiden op het volgende:
-Door verkeerde olie, of te weinig olie kan deze gaan ratelen of rammelen.
-Slijtage aan lagers is ook te horen aan nare geluiden
-Als de tandwielen versleten of beschadigd zijn maakt de bak meer lawaai
-Als de versnellingsbak uit de versnelling springt kunnen de afstandsringen die tussen de tandwielen zitten versleten zijn. Hierdoor ontstaat zijdelingse spelling.

Tandwielen knarsen:
Dit komt doordat de koppeling niet volledig ingetrapt word.
Daardoor blijven de tandwieken draaien en hoor je geknars.
De tandwielen worden hierdoor beschadigd en op ten duur kan je niet meer schakelen.

Versnellingsbak schiet uit de versnelling:
-Dit kan komen door versleten motorsteunen
-Een losgelopen moer (borging)
-Schakelmechanisme kan versleten zijn
-Problemen met de synchroniseer inrichting
-Slijtage van het schakelmechanisme
Versleten schakelmof

Blijf nooit doorrijden met een versnellingsbak met geluiden.
Het is het beste om een versnellingsbak met geluiden zo snel mogelijk na te laten kijken.
Bij lagerslijtage kan het doorrijden met de auto zorgen voor uitslijten van het huis van de versnellingsbak.
Het metaalslijpsel dat ontstaat zorgt voor verergering en versnelling van het probleem.
Als U twijfelt kunt U altijd contact opnemen : Tel:040-7858331

Deel deze informatie