V-snaar of Multi riem

 

  • V-snaar / Multiriem is een platte riem met als het ware meerdere V's naast elkaar. De V's lopen in de lengterichting. Deze riem dient om de dynamo aan te drijven en eventueel de waterpomp , aircopomp stuurbekrachtigingspomp en koelventilator ( deze is tegenwoordig vaak elektrisch ). Deze riem is niet kritisch op timing , als het maar meedraait.
  • een Multiriem is breder dan een V-snaar . Platter en zonder ribbeltjes. Een V-snaar zit in de wat oudere auto's en een Multi riem in de modernere auto's
  • Als de riem te oud wordt gaat hij slippen en ontstaat er een gierend geluid.
  • Een V-snaar of Multi riem is een bewegend onderdeel, en daardoor is deze dus gevoelig voor slijtage. Hij kan gaan uitrekken of er kunnen scheurtjes ontstaan.
  • Als de riem rekt en minder strak staat kunnen dynamo , waterpomp , airco en stuurbekrachtiging onvoldoende aangedreven worden.
  • Ook de geleiders en spanrollen slijten in de loop van de tijd en van de kilometers. Het kan zijn dat het warm word in de auto ( airco ) of de stuurbekrachtiging ineens niet meer werkt.
  • Bij een onderhoudsbeurt word de V-snaar of Multiriem preventief gecontroleerd. Als deze slijtage vertoont zal deze vervangen worden. Vaak is het dan ook aan te bevelen om de spanrol(len) en geleiderol(len) te vervangen .

Verwar een Multiriem niet met een distributieriem .
Een V-snaar of Multiriem zit in het zicht, terwijl een distributieriem uit het zicht is weggewerkt en totaal andere circuits aandrijft.

multiriem-V-Snaar
Deel deze informatie