Distributieriem / distributieketting

Een auto heet een distributieriem of een distributieketting.
De meeste auto's hebben een distributieriem.
Een distributieketting vergt minder onderhoud.
Waar een distributieriem periodiek vervangen moet worden , is een ketting in principe onderhoudsvrij.
Voordelen van een distributieriem is dat hij minder geluid maakt , geen smering nodig heeft en lichter van gewicht is.

Een distributieriem of distributieketting hebben dezelfde functie.
Uw auto heeft dus of een distributieriem of een distributieketting.
Deze riem of ketting drijft via de krukas de nokkenas(sen) aan die vervolgens weer de in en uitlaat kleppen bedienen.
Naast het bedienen van de nokkenas worden er afhankelijk van welk automerk en het model van de auto , de waterpomp , brandstofinspuitpomp en/ of balansassen aangedreven.
De distributieriem word gespannen doormiddel van een spanrol.
Een distributieketting word vaak geleid door een geleide rol of meerdere geleiderollen.
Er kunnen meerdere distributieriemen gespannen zijn.

Een distributieriem of distributieketting draait met het toerental van de motor rond en moet behoorlijk kracht overbrengen.
Daarom is de distributieriem gemaakt van zeer sterk kunstof en nog versterkt met glasvezel en heeft deze een teflon coating.
De distributieketting word gemaakt van gehard staal.
Een ketting heeft olie nodig , die moet namelijk smering hebben om niet vast te lopen en zit ingebouwd in het motorblok.
Een distributieriem heeft geen smering nodig die is daarom niet in maar tegen het motorblok aangebouwd en hierdoor iets makkelijker te bereiken.
Het is belangrijk dat de distributie optijd staat.
Als de distributie niet goed op tijd staat gaan de kleppen te vroeg open en sluiten ook weer te vroeg , of openen en sluiten te laat.
Dat kan leiden tot slecht starten en slecht draaien van de motor en vermogensverlies.
Wanneer een distributieriem vervangen dient te worden staat in het instructieboekje of onderhoudsschema van de auto.
Soms kan de riem uitdrogen terwijl er niet het aantal kilometers gereden is die er staan in het boekje , dan word vervaning wel aangeraden.
Als een riem doorslipt merk je dat de motor slecht of helemaal niet loopt.
Als hij breekt , loopt de motor helemaal niet meer. Er kan motorschade onstaan doordat een van de zuigers tegen een geopende klep aanstoot.
Een riem breekt niet snel meer uitzichzelf tegenwoordig maar kan breken doordat er enorme kracht op is komen te staan doordat er een ander onderdeel is vastgelopen.

Deel deze informatie