APK Geldrop

Omdat wij u graag vertellen wat een APK (Algemene Periodieke Keuring) inhoud en wat de eisen zijn, volgen op deze pagina de belangrijkste controlepunten.

Wij doen de APK keuring in eigen huis en we hebben één tarief voor zowel benzine als diesel auto's:

 

Bel meteen voor een afspraak

Contact

Algemene Periodieke Keuring

Algemene APK Keuringseisen:

  • Accu moet vastzitten
  • Brandstofleidingen mogen niet lekken of "zweten"
  • Motorsteunen mogen niet gescheurd zijn
  • Er moet voldoende remvloeistof in het reservoir zitten
  • Ernstige olie lekkage is niet toegestaan
  • Claxon moet werken met 1 vaste toonhoogte
  • Snelheidsmeter moet werken
  • Controlelampje van de mistlampen moet werken
  • Stoelen moeten vastzitten en de rugleuning moet vergrendelbaar zijn. Dus als deze vergrendeld is mag deze niet naar voren komen.
  • Goed sluitende originele tankdop
  • Trekhaak moet vastzitten. Heeft de auto een afneembare trekhaak, dan is er een goede werking van borgconstructie vereist

Voorruit

Controlepunten voorruit :

  • Direct gezichtsveld
  • Indirect gezichtsveld
  • Ruitenwissers worden gecontroleerd op goede werking en mogen geen scheuren in de rubbers bevatten
  • Ruitensproeier dient te functioneren als het bouwjaar van de auto na 30 september 1971 is
  • Controle op goed werkende functie voor ontdooien en ontwasemen van de voorruit

Vergrendeling

Controlepunten vergrendeling :

  • Deuren moeten open en dicht kunnen van binnen uit en buitenaf
  • Achterklep en motorkap moeten open en dicht kunnen
  • Alle scharnieren worden gecontroleerd op roest

Wielophanging

Controlepunten wielophanging :

  • Schokbrekers moeten goed bevestigd zijn en mogen niet lekken
  • Schokbrekers moeten heel zijn
  • Bevestigingspunten waar de veren op rusten, mogen niet doorgeroest zijn
  • Bladveren moeten heel zijn en mogen geen losse veren hebben
  • Draagarmrubbers moeten heel zijn. Extra punt: ook de achterste rubbers mogen geen speling hebben

Autogordels

Controlepunten autogordels :

  • Alle gordels dienen aanwezig te zijn, zowel voorin als achterin
  • Mag geen beschadiging of scheuren bevatten
  • Het blokkeringssysteem moet goed werken
  • De sluiting van de gordel moet goed werken

Spiegels

Controlepunten Spiegels :

  • Binnenspiegel dient aanwezig te zijn en in goede staat. Het glas moet heel zijn en de spiegel mag niet verweerd zijn
  • Op de linkerbuitenspiegel gelden dezelfde keuringseisen als op de binnenspiegel
  • De linkerbuitenspiegel moet verstelbaar zijn. Als hier binnen geen functie voor aanwezig is moet het bestuurdersraam open kunnen en moet spiegelverstelling werken

Stuurinrichting

Controlepunten stuurinrichting :

  • Stuurinrichting kan per auto verschillen. De onderdelen die gekeurd worden verschillen dus ook per auto. Algemeen overzicht wat er gekeurd kan worden :Stuurkogels, stuurwiel, stuurkolom, stuurstangen, flexibele koppelingen, kruiskoppelingen, en bouten moeten worden gecontroleerd. Er mag geen speling zijn en alles moet goed vastzitten.

Verlichting

Controlepunten verlichting :

  • Koplampen moeten naar behoren werken. Stadslicht, dimlicht en groot licht bij beide lampen dient te werken 
  • Kleur van de lichten moet wit of geel zijn. Hoogte van verlichting wordt gemeten
  • Achterlichten dienen beiden te werken. Keuringseis is de kleur rood
  • Remlichten mogen rood of ambergeel zijn. Derde remlicht is pas verplicht vanaf bouwjaar 30 december 2001.
  • Knipperlichten en alarmlichten dienen naar behoren te werken. Ook de bediening van binnenuit.
  • Nummerplaat verlichting
  • Mistlampen voor; indien aanwezig
  • Mistlampen achter minimaal 1 werkende. Lampje op het dashboard in de auto moet het doen
  • Reflectoren moeten aanwezig en heel zijn
  • Eis aan de staat van verlichting is dat alles vochtdicht moet zijn. Glazen moeten helder zijn, ongeverfd en mogen minimaal voor 25% afgeschermd zijn

Carrosserie

Controlepunten carrosserie :

  • Roest. In het algemeen geldt dat roest op niet dragende delen is toegestaan. Mits binnen bepaalde normen en er mogen geen dragende delen uitsteken aan de buitenkant
  • Roest op dragende delen zoals kokerbalken, dorpels en ophangingsdelen is bij APK een punt van afkeuring. Binnen de keuringseis is 15% roest op deze delen toegestaan. Bij herstellen geldt dat op niet dragende delen gelast mag worden. Dragende delen moeten vervangen worden.
  • Er mogen volgens de keuringseisen geen uitstekende delen aan de carrosserie zitten. Vleugelmoeren, uitstekende wielen, verborgen sierstrips enz. zijn niet toegestaan

Wielen

Controlepunten Wielen :

  • Diepte van 1.6 millimeter van het profiel van de band is een wettelijk minimum vastgestelde APK eis. Onder de 2.5 millimeter profieldiepte word vervanging van de band aangeraden
  • Een beschadigd wiel of velg kan afkeur zijn bij APK
  • Wiellagers worden gecontroleerd
  • Speling van het wiel word gecontroleerd. Boven de oorspronkelijke speling mag deze 1 millimeter afwijken
  • De maat banden moeten geschikt zijn voor de auto en aan dezelfde as moeten gelijke banden zitten. Banden mogen niet meer dan 3cm uitsteken buiten de spatborden
  • Draairichting van de banden is een eis voor de keuring sinds 2009. Een band s ontwikkelt voor 1 draairichting. Verkeerd gemonteerd is slijtage hoger en slipgevaar groter
  • Bandenspanning word gecontroleerd 

Uitlaat en uitlaatgassen

Controlepunten Uitlaat en uitlaatgassen :

  • Bij een dieselmotor wordt de uitstoot van roet gemeten
  • Bij een benzinemotor wordt de uitstoot van CO2 gemeten en de 4-gas-test gedaan
  • Er word gekeken of de uitlaat niet lekt ( dicht is )
  • Er word gecontroleerd of de uitlaat goed vast zit

Remmen

Controlepunten Remmen :

  • De remmen dienen allemaal goed te werken
  • Dikte van de remschijven word gecontroleerd ( dit kan per model verschillen )
  • Roest is gedeeltelijk toegestaan. De remschijf mag niet meer dan 50% roest hebben op het deel waar het remblok aandrukt. Als dit meer dan 50% is merkt U dit, als U remt zal de auto naar links of naar rechts trekken 
  • Remblokken of remschoenen mogen bijna versleten zijn. Hier wordt wel aantekening van gemaakt op het rapport. IJzer op ijzer remmen mag niet
  • Remslangen moeten in goede staat verkeren. Remslangen mogen geen uitdrogingsverschijnselen of scheuren bevatten

Registratie

Controlepunten Registratie :

  • Het chassisnummer ( ook wel bekend als voertuig identificatie nummer ) moet overeenkomen met de autopapieren. Het nummer moet goed leesbaar zijn
  • Aantal cilinders. ER word gecontroleerd of het aantal cilinders waaruit de motor bestaat klopt met wat er op de papieren staat
  • Deuren. In de autopapieren staat het aantal deuren, dit hoeft niet te kloppen
  • Kentekenpapieren dienen heel te zijn en onbeschadigd
  • Kentekenplaten dienen voor en achter hetzelfde te zijn. Behoren goed vast te zitten en voorzien van Eu keurmerk
  • Brandstofsoort dient de juiste te zijn
  • De wielbasis moet gelijk zijn aan wat in de papieren vermeld staat 
Deel deze informatie